Опис ключових змін до проекту оновленої програми з природознавства
№
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
Загальні
|
||
1.
|
Дати
роз’яснення щодо організації проектної діяльності на уроках природознавства.
|
Враховано. Роз’яснення надані у
Пояснювальній записці („Особливості організації вивчення програмового
матеріалу”).
|
2.
|
Зменшити
кількість проектів у кожному класі.
|
Враховано. Кількість проектів – по 4 у
кожному класі, з них один – дослідницький. Роз’яснення надані в Пояснювальній
записці („Особливості організації вивчення програмового матеріалу”).
|
3.
|
Змінити
назви проектів відповідно до вікових особливостей молодших школярів,
збільшити кількість практичних робіт та екскурсій.
|
Враховано. Назви проектів, практичних
робіт та уроків-екскурсій учитель визначає самостійно, відповідно до змісту
навчального матеріалу із врахуванням вікових особливостей, або обирає із
запропонованих у програмі варіантів. За рахунок розвантаження програми
кількість годин на екскурсії може бути збільшена. Розширена тематика
екскурсій додається до програми.
|
4.
|
Зняти
сітку годин на вивчення змісту навчального матеріалу розділу.
|
Враховано. Кількість годин на вивчення
навчального матеріалу розділу вчитель визначає самостійно, враховуючи рівень
підготовленості учнів, особливості місцевості та матеріально-технічне
забезпечення закладу. Загальна кількість годин має відповідати програмовим
вимогам.
|
5.
|
Державні
вимоги не відповідають віковим особливостям.
|
Враховано. Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів приведено у відповідність до вимог
Державного стандарту.
|
1 клас
|
||
6.
|
Зміст
навчального матеріалу та державні вимоги вступної частини привести у
відповідність до вікових особливостей.
|
Враховано. Зміст навчального матеріалу
та державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів приведено у
відповідність до вікових особливостей.
|
7.
|
Почати
вивчення природознавства у 1 класі з тем, близьких для сприйняття дитиною 6
років.
|
Враховано. Внесено зміни до змісту
навчального матеріалу в розділі «Вступ» відповідно до вікових особливостей
молодших школярів.
|
8.
|
Замінити
термін „рукотворні тіла” на „штучні”.
|
Враховано. Точнішою є класифікація тіл
на „природні” та „штучні”.
|
9.
|
Вилучити
проект „З чого виробляють папір?”.
|
Враховано
(див. п.3).
|
10.
|
Вилучити
тему „Гірські породи, їхнє значення для людини”.
|
Не
враховано. Такої
теми у курсі 1 класу немає.
Вилучено: Уявлення про пісок і глину як гірські породи, їх значення для людини. Практична робота „Ознайомлення з властивостями піску, глини, гранту” замінена на „Ознаймлення з властивістю піску та глини пропускати воду”. |
11.
|
Вилучити
тему „Ґрунт. Склад ґрунту. Значення ґрунту для живої природи і господарської
діяльності людини”.
|
Враховано
частково. Тема
змінена: „Ґрунт. Значення ґрунту для живої природи”.
|
12.
|
Змінити
тему практичної роботи: „Ознайомлення з властивостями піску, глини, граніту”.
|
Враховано. Змінити тему практичної
роботи: „Ознайомлення з властивостями піску, глини, граніту”.
|
13.
|
Тему
„Рідний край” вивчати на уроках-екскурсіях. Уникнути повторів у розділах
„Рідний край” та „Жива природа”.
|
Враховано. Зміст навчального матеріалу
розділу „Рідний край” інтегровано в розділ „Жива природа”. Вивільнений час
відводиться на екскурсії. Кількість екскурсій та їхню тематику вчитель
визначає самостійно відповідно до змісту навчального матеріалу.
|
14.
|
Вилучити
тему „Карта України. Умовні позначення на карті України”.
|
Враховано. Зміст навчального матеріалу
розділу приведено у відповідність до вікових особливостей та вимог Державного
стандарту.
|
2 клас
|
||
15.
|
Змінити
назву першого розділу „Вплив Сонця на природу і погоду на Землі”.
|
Враховано. Узгоджено зміст розділу із
його назвою. Нова назва розділу: „Спостереження за порами року”.
|
16.
|
Розвантажити
зміст навчального матеріалу в кожному розділі.
|
Враховано. Зміст навчального матеріалу
в розділах упорядковано та приведено у відповідність до вікових особливостей
молодших школярів. Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів приведено у відповідність до вимог Державного стандарту.
|
17.
|
Вилучити
тему „Гномон”, „Узагальнення систематичних спостережень за Сонцем”.
|
Враховано. Теми вилучені.
|
18.
|
Вилучити
тему „Гриби. Правила збирання грибів”.
|
Враховано
частково. Тему
„Гриби” вилучати не варто, адже гриби – складова живої природи. Але враховано
зауваження і внесено до Державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів: „знає приклади небезпечно подібних отруйних та їстівних
грибів, заборону збирання грибів для дітей”.
|
3 клас
|
||
19.
|
Розвантажити
зміст навчального матеріалу.
|
Враховано
частково. Розділ
„Вода”: вилучені теми „Вплив Сонця на природу”, „Світовий океан, його
частини”; розділ „Повітря”: вилучені теми „Нагрівання та
охолодження повітря над сушею та водною поверхнею”, „Вплив вітру на природу
Землі”; розділ „Гірські породи. Ґрунти” -“Корисні копалини. Ґрунти”; розділ
„Живі організми та середовища їх існування”: вилучені теми „Походження свійських
тварин від диких”, „Гриби їстівні та отруйні”.
|
20.
|
В зміст
навчального матеріалу розділів ввести тематику екологічного спрямування.
|
Враховано
частково. У
розділ „Вода”: додана тема „Як людина використовує властивості
води?”, пропонується навчальний проект „Добра справа для природи”; у
розділ „Повітря”: додана тема „Як людина використовує повітря?”;
пропонуються навчальні проекти „Звідки береться пил?”; „Ми гноми – економи
(як зберегти тепло і світло у нашому домі”; „Який дар природи для людства
найцінніший?” (повітря, вода, тварини, рослини, ґрунт, корисні копалини).
|
21.
|
Вилучити
розділ „Сонце – джерело енергії на Землі”.
|
Тема
„Сонце – джерело енергії на Землі” замінена на „Енергія в нашому житті”.
Зміст навчального матеріалу розділу скориговано відповідно до вікових
особливостей дітей.
|
22.
|
Вилучити
тему „Гірські породи”.
|
Враховано
частково. Назва
розділу змінена з „Гірські породи. Ґрунти” на „Корисні копалини. Ґрунти
(акцент – на корисні копалини як різновид гірських порід).
|
23.
|
Збільшити
кількість годин на тему „Корисні копалини”.
|
Враховано. Тема „Паливні корисні
копалини” додана у розділ „Енергія в нашому житті”.
|
24.
|
З теми
„Повітря” вилучити терміни „теплопровідність” і „пружність повітря”.
|
Враховано. Терміни вилучені.
|
25.
|
Тема
„Розширення повітря при нагріванні, теплопровідність і пружність. Нагрівання
та охолодження повітря над сушею та водною поверхнею” не відповідає віковим
особливостям дітей.
|
Враховано. Залишено: „Розширення
повітря за нагрівання”.
|
26.
|
Змінити тему
„Роль живих організмів в утворенні ґрунту з гірських порід”.
|
Враховано
частково. Пропонується
тема „Хто живе в ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту”.
|
27.
|
Змінити
назву і зміст розділу „Сонце джерело енергії на Землі” (не відповідає віковим
особливостям молодших школярів).
|
Враховано. Здійснено структурне
вдосконалення з метою дотримання логіки викладу матеріалу. Змінено назву
розділу. Зміст навчального матеріалу скоректовано відповідно до вимог
Державного стандарту та віковим особливостям учнів.
|
28.
|
У розділі
„Людина та її організм” вивчати нервову систему людини.
|
Враховано.
|
29.
|
Збільшити
кількість годин на вивчення теми „Людина та її організм”. Доповнити розділ
практичними завданнями з питань гігієни, здорового способу життя, запобігання
виникнення різних захворювань.
|
Враховано. Знята сітка годин на
вивчення розділу. Вчитель самостійно визначає кількість годин на вивчення
певних тем. Розвантажено зміст програми, вивільнений час вчитель може
використовувати на практичні завдання, дослідження, проекти.
|
30.
|
Збільшити
кількість екскурсій, розширити тематику.
|
Враховано. Кількість екскурсій
збільшено за рахунок розвантаження змісту навчального матеріалу. Тематику
учитель визначає самостійно, відповідно до змісту навчального матеріалу із
врахуванням вікових особливостей, або обирає із запропонованих у програмі
варіантів.
|
4 клас
|
||
31.
|
Спростити
розділ „Всесвіт і Сонячна система”.
|
Враховано. Зміст розділу та держані
вимоги уточнені, відповідають державним стандартам.
|
32.
|
Зменшити
об’єм інформації на вивчення розділу «Природа материків і океанів».
|
Враховано. Вилучена тема „Розселення
людей на Землі. Чисельність населення Землі, її зміна”. Обсяг інформації про
материки та океани, кількість годин на їхнє вивчення вчитель визначає
самостійно.
|
33.
|
Вилучити
теми: „Особливості природи Тихого, Атлантичного, Індійського й Північного
Льодовитого океанів”. „Особливості природи материків Землі. Євразія, Африка,
Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида” (матеріал
вивчається в 7-8 класах).
|
Враховано
частково. Вилучено
детальний план вивчення материків, запропоновано використання електронного
ресурсу (за вибором учителя).
|
34.
|
Змінити
назви практичних робіт і навчальних проектів (не відповідають віковим
особливостям учнів початкової школи).
|
Враховано. Назви навчальних проектів,
практичних робіт та уроків-екскурсій учитель визначає самостійно, відповідно
до змісту навчального матеріалу із врахуванням вікових особливостей, або
обирає із запропонованих.
|
35.
|
Обсяг та
зміст навчального матеріалу в розділі „Природа України” наблизити до вікових
особливостей молодших школярів.
|
Враховано. Вилучено детальний алгоритм
вивчення природних зон. Кількість годин на вивчення теми вчитель може
збільшити за рахунок розвантаження програми.
|
36.
|
Вилучити
розділ „Тіла і речовини”.
|
Не
враховано. Тема
„Тіла і речовини” включена до Державного стандарту загальної початкової
школи. Зміст навчального матеріалу розділу уточний, запропонована тематика
для проектів.
|
Доброго дня! Дякую за корисні матеріали. Скажіть, будь ласка, чи немає у Вас посилання на Пояснювальну записку зі змінами (що згадуєть в п.1).
ВідповістиВидалитиПрограма з природознавства на сторінці "Нові прграми" в цьому блозі
Видалити