Сертифікація 2022

В 2022 році мною подолана ще одна сходинка в професійній біографії. Цей рік став роком проходження мною вперше педагогічної сертифікації.

Тепер колежанки просять розповісти про свої враження, поділитися досвідом. І я охоче це зроблю. 

Для тих, хто сумнівається, скажу, що варто це зробити.

Тих, хто боїться, можу запевнити, що нічого нездоланного там немає, якщо ви якісно виконуєте свою роботу і є справжнім педагогом, майстром свого діла.

Тож, педагогічна сертифікація – яка вона? Маю змогу поділитися своїми враженнями та озвучити власні думки.

                                                                                                      З повагою, Т. А.

Думки про педагогічну сертифікацію

Перед тим, як братися за виконання певної справи, людина ставить перед собою питання: Для чого? Навіщо мені це потрібно. Тож, можу дати свою відповідь.

Мабуть, я належу до тих людей, які постійно повинні доводити іншим, що вони не гірші. Помиляюся, напевне, адже доводжу це я не комусь, а собі. Бути в тренді, іти в ногу із сучасністю, бути в авангарді – мені це потрібно. І довести собі, що мені під силу підкорити цю вершину, як кажуть, справа честі. Це перший мотиваційний аспект.

По-друге, ми всі систематично, раз у п’ять років проходимо атестацію. Моя чергова атестація припадала на 2023 рік. У випадку успішного проходження сертифікації чергова атестація зараховується автоматично. То чому ж не вбити відразу двох зайців?

А в-третіх, як би це не меркантильно звучало, але кому ж будуть зайвими оті 20% до заробітної платні у разі успіху?

Отже, мотиви з’ясовано. З чого ж почати? Як підготуватися до проходження сертифікації. На думку спадає народна приказка: Не наївсь – не налижешся. Всі наші знання, весь наш досвід – це не робота одного дня, тижня, місяця. Цей багаж накопичується щоденною буденною роботою: опрацюванням нормативних документів, ознайомленням з передовими техніками та методиками, відбір та застосуванням практичних прийомів у роботі, вибудовуванням власного педагогічного почерку, стилю співпраці з вихованцями та батьками тощо. Ось це все і було тим, з чим я прийшла на перший етап Сертифікації.

А, щоб випробувати себе та впевнитися у своїх знаннях,  потренувалася проходити тестові завдання попередніх років. Знаходяться вони у вільному доступі в мережі Інтернет. Наприклад, тут:

Незалежне тестування 2020 року: https://zno.osvita.ua/for_teachers/446/

Незалежне тестування 2021 року: https://zno.osvita.ua/for_teachers/450/

Незалежне тестування 2022 року: https://zno.osvita.ua/for_teachers/514/

Для успішного складання іспиту необхідно набрати щонайменше 60 балів. Мій результат становив 81 бал. Тож перший етап був позаду.

Наступний етап –  самооцінювання учасниками сертифікації власної педагогічної майстерності. Цей етап не передбачає правильних чи неправильних відповідей, і, загалом, не впливає на подальшу участь. Яку користь можна тоді з нього отримати?

Відповідаючи на запитання опитувальника я аналізую власну діяльність і розумію, де в мене слабкі місця. Тож, можу дещо вдосконалити.

Найскладнішим, як для мене, є третій, завершальний, етап – вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації. Чому він найскладніший? Тому, що на попередніх етапах були чіткі запитання і такі ж чіткі відповіді. Там все залежало від мене – що знаю, те і маю.

Під час практичного вивчення досвіду багато в чому залежить від моїх вихованців. А кожна маленька людина – це настрій, емоції, переживання.

Крім того, завжди присутній людський фактор щодо експертів: комусь важливо побачити застосування на уроці одного аспекту, а хтось не вважатиме це таким уже і важливим. Одні відзначають одне, інші – зовсім інше.

А ще переживання були стосовно нинішньої ситуації в країні – дистанційне чи очне навчання, включення-виключення світла, повітряні тривоги.

Але мені пощастило! Навчання відбувалося у звичайному форматі, повітряна тривога не завадила провести два уроки (пролунала лише на третьому) і, головне, мені дісталися надзвичайно хороші експерти.

Етап вивчення практичного досвіду

Більше хочеться сказати про ІІІ етап – вивчення практичного досвіду вчителя. Він включає в себе самопрезентацію вчителя, проведення ним уроків, самоаналіз одного навчального заняття та інтерв’ю з учасником сертифікації.

Самопрезентацію готує вчитель так, як він це бачить, в довільній формі. Але вона повинна охоплювати такі складові:

-        Я – вчитель.

-        Освітнє середовище мого класу.

-        Я – учні – батьки.

-        Мої здобутки в професії.

В якому вигляді вчитель розкриє ці розділи, вирішує сам учитель. Це може бути мультимедійна презентація, відеофільм, а, можливо, вчитель просто проведе онлайн-екскурсію по своєму класі. Самопрезентація має розкривати власний професійний образ учасника сертифікації, відображати досвід та досягнення за останні 2 роки. 

Моя самопрезентація:



Спостереження за навчальними заняттями відбувалося, зважаючи на особливості сьогодення, онлайн. Тому потрібно було потурбуватися про технічну складову цього процесу. Варто заручитися допомогою помічника, який буде забезпечувати технічну підтримку.

Спостереження експертів відбувається на одному-двох уроках. Я готувала три уроки. Але сигнал повітряної тривоги завадив провести урок математики.

Щодо самоаналізу заняття, то я сама обирала урок, який я хотіла аналізувати. Вчитель здійснює розбір та оцінку проведеного заняття, змісту, використаних технологій, методів та прийомів  навчання, їх результативності та ефективності, поведінку дітей та її причини.

Інтерв’ю з учасником сертифікації спрямоване на уточнення інформації, необхідної для об’єктивного оцінювання професійних компетентностей. Адже, неможливо протягом двох чи трьох занять показати всі свої професійні вміння. Тому експерти у ході інтерв’ю ставлять запитання щодо різних аспектів роботи педагога відповідно професійного стандарту вчителя початкових класів. Важливо відмітити доброзичливість, емоційну підтримку експертів та психологічну атмосферу під час інтерв’ю.

Експертне оцінювання професійних компетентностей

Методикою передбачено експертне оцінювання 15 професійних компетентностей за 32 критеріями. Кожен критерій оцінюється в діапазоні від 1до 5 балів. Чим більше аспектів ви зможете розкрити під час самопрезентації, навчальних занять, самоаналізу, тим менше питань залишиться для інтерв’ю.

Максимально з оцінювання практичної діяльності у 2022 році можна було отримати 160 балів. Але прохідний поріг кожного року різний. У 2019 та 2020 роках прохідний бал був на рівні 72 (із 140).  В 2021 році він становив 94 бали (із максимальних 140). У 2022 році із 160 балів прохідною стала сума в 122 бали. 

Отриманими оцінками я задоволена. Адже, мою роботу оцінили у 158,5 балів. А чи задоволена я тим, що змогла показати під час вивчення мого досвіду? Скоріше, ні. Тож є перспективи і плани для вдосконалення. 

Критерії

Показники критерію

Мовно-комунікативна компетентність

1.1. Мовно-комунікативна діяльність

Вільно володіє /спілкується державною мовою (мовою національних меншин), використовує сучасну термінологію та систему понять професійної тематики

Виклад думки логічний, послідовний, доступний, з точним формулюванням змісту висловлювання

Стиль спілкування відповідає соціальній ролі педагогічної професії

1.2. Розвиток мовно-комунікативних умінь та навичок в учнів

Навчає учнів грамотно будувати висловлювання, у разі потреби корегувати власне мовлення

Залучає дітей до жвавого та активного обговорення, вільного висловлювання думок

Стимулює учнів до розгорнутих відповідей, формує уміння аргументувати власну точку зору

Спостерігає та фасилітує комунікацію дітей між собою

2. Предметно-методична компетентність

2.1. Забезпечення реалізації змістової складової освітнього процесу

Зміст заняття відповідає обов’язковим результатам навчання

Звертається до власного досвіду дітей та набутих знань під час вивчення нового матеріалу

Зміст навчального матеріалу спрямований на формування та розвиток загальнолюдських цінностей

2.2. Реалізація технологічної складової освітнього процесу

Застосовує методики та технології навчання, ефективні для досягнення поставленої мети

Дотримується принципу доступності навчання

Забезпечує диференційований підхід у навчанні

Забезпечує діяльнісний підхід у навчанні

Сприяє розвитку критичного мислення у дітей

2.3. Моніторинг особливостей засвоєння учнями навчального матеріалу

Відстежує розуміння дітьми навчального матеріалу

Приділяє увагу якості виконання завдань

Веде педагогічне спостереження та фасилітує роботу учнів

2.4. Коригувальна діяльність на занятті

На занятті дотримується балансу між обсягом власної мовленнєвої активності та мовленням учнів

Уміє спрямувати увагу дітей на досягнення освітньої мети

Адаптує зміст навчального матеріалу залежно від його сприймання дітьми

3. Інформаційно-цифрова компетентність

3.1. Використання цифрових технологій в освітньому процесі

Використовує наявні в закладі освіти цифрові (інформаційні) технології та пристрої

Використовує електронні освітні ресурси, що відповідають основним вимогам Положення про електронні освітні ресурси

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12#Text

Використовує особисто розроблені цифрові навчальні та методичні матеріали

Поєднує синхронний та асинхронний режими під час дистанційного навчання

Використовує цифрові інструменти

3.2. Цифровий етикет та комунікація

Дотримується академічної доброчесності під час використання матеріалів з інтернет-ресурсів

Навчає учнів правил користування інтернет-ресурсами

Дотримується правил цифрового етикету

4. Психологічна компетентність

4.1. Забезпечення мотиваційної готовності учнів до навчальної діяльності

Застосовує методи та прийоми мотивації учнів до навчальної діяльності

Розвиває пізнавальний інтерес учнів

Стимулює учнів до активності в освітньому процесі

4.2. Врахування психологічних особливостей учнів

Враховує індивідуальні особливості учнів, у т.ч. дітей, які отримали психологічну травму внаслідок військової агресії/вимушено переселилися із зони бойових дій

Здійснює освітній процес з урахуванням вікових особливостей учнів

Враховує зміни психології учнів (регресія, зниження пам'яті, концентрації уваги тощо) як наслідок військової агресії

5. Емоційно-етична компетентність

5.1. Розвиток емоційного інтелекту учнів

Вчить учнів розуміти власні почуття, емоції та керувати ними

Вчить дітей розуміти емоційний стан інших людей та проявляти емпатію

Створює ситуацію успіху

5.2. Емоційно-етична сфера

Педагогічна спрямованість емоцій

Володіє навичками емпатії

Педагогічно доцільно реагує на дитячі емоції

Імідж вчителя відповідає педагогічній професії

6. Компетентність педагогічного партнерства

6.1. Взаємодія з учнями в освітньому процесі

Дотримується принципів педагогіки партнерства

Створює психологічний комфорт, ділову творчу атмосферу в дитячому колективі

Працює над згуртуванням дитячого колективу, створює умови для адаптації дітей із числа ВПО (залучає учнів до спільних рішень щодо навчання, соціальної взаємодії, облаштування освітнього середовища, відпочинку)

6.2. Співпраця з батьками учнів, іншими учасниками освітнього процесу

Комунікує з батьками (особами, які їх замінюють), у т.ч. з батьками дітей із числа ВПО щодо їх адаптації, поведінки, успішності тощо у закладі освіти

Залучає членів сім’ї до участі в освітній діяльності та освітніх проєктах

Організовує системну та ефективну комунікацію з суб’єктами освітнього процесу (вчитель, учні, батьки) в умовах дистанційного навчання

7. Інклюзивна компетентність

7.1. Здатність до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами

Знає нормативні вимоги до організації навчання в інклюзивному класі

Знає необхідні умови успішної соціалізації дитини з особливими освітніми потребами

Налаштований (-а) на роботу з дітьми, що мають особливі освітні потреби

7.2. Формування в учнів толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами

Володіє методами та прийомами формування у дітей дружнього та неупередженого ставлення до осіб з особливими освітніми потребами

Попереджає (розповідає, роз’яснює) виникнення психотравмуючих ситуацій у системі міжособистісних відносин: дитина з ООП – однолітки

Налагоджує взаємодію батьків дитини з ООП та батьків дітей класу

8. Здоров’язбережувальна компетентність

8.1. Дотримання санітарних правил та гігієнічних норм в освітньому процесі

Забезпечує відповідність освітнього середовища класу санітарно-гігієнічним вимогам

Слідкує за дотриманням учнями правил безпеки життєдіяльності, поведінки та перебування у закладі освіти

8.2. Формування в учнів культури здорового та безпечного життя

Популяризує та демонструє здоровий та безпечний спосіб життя

Організовує різні види та форми рухової активності

Приділяє увагу фізичній безпеці дітей: навчає правил евакуації, поведінки під час обстрілів, поводження з вибухонебезпечними предметами тощо

Формує уявлення про булінг /запобігає проявам булінгу

Володіє алгоритмом дій в різних надзвичайних ситуаціях

9. Проєктувальна компетентність

9.1. Змістове наповнення освітнього простору класу

Проєктує комфортні і безпечні умови навчання, враховуючи особливості воєнного стану

Організовує у класі різні освітні осередки

9.2. Дидактичне забезпечення освітнього процесу

Використовує різноманітний дидактичний матеріал для розвитку усіх компетентностей

Створює та/або використовує освітні ресурси

10. Прогностична компетентність

10.1. Планування освітнього процесу

Планує освітній процес відповідно до вимог законодавства

Користується можливостями академічної свободи вчителя

10.2. Прогнозування результатів освітнього процесу

Аналізує зміст навчального матеріалу та прогнозує результативність його сприйняття

Передбачає способи сприймання навчального матеріалу дітьми

Здійснює підготовку учнів до занять

11. Організаційна компетентність

11.1. Організація освітнього процесу

Поєднує на занятті різні форми організації навчальної діяльності учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей

Організовує самостійну роботу учнів на різних етапах заняття

Уміє розподілити час на занятті, дотримується встановлених / визначених часових меж

11.2. Використання освітнього середовища класу в навчальному процесі

Використовує дидактичні матеріали та обладнання з огляду на актуальність, доцільність, естетичну привабливість

Використовує освітні осередки

12. Оцінювально-аналітична компетентність

12.1. Оцінювання навчальних досягнень учнів

Використовує зрозумілі дітям критерії оцінювання та надає зворотний зв’язок щодо навчального поступу

Здійснює індивідуальний підхід під час оцінювання навчальних здобутків учнів

Враховує вікові особливості учнів під час оцінювання їх навчальних досягнень

Проводить діагностико-коригувальне оцінювання

12.2. Формування в учнів навичок самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання

Формує в учнів навички взаємооцінки

Формує в учнів навички контролю й самоконтролю, спонукає до рефлексії навчальної діяльності

Формує в учнів навички самооцінювання навчальних досягнень

13. Інноваційна компетентність

13.1. Обізнаний з інноваційними педагогічними технологіями

Знає сучасні новації/дослідження, технології в початковій освіті

Шукає нові шляхи розв’язання педагогічних проблем у випадку, якщо не спрацьовують традиційні методи

13.2. Використання інновацій у професійній діяльності

Адаптує інновації до використання у власній практичній діяльності, виходячи з особливостей освітнього середовища

Має та представляє власні професійні напрацювання (самостійно розроблені)

14. Здатність до навчання впродовж життя

14.1. Професійний розвиток

Аналізує пропозиції різних суб’єктів освітньої діяльності щодо підвищення кваліфікації (онлайн-курси, програми підвищення кваліфікації тощо)

Демонструє результати професійного розвитку (наявність відповідних документів)

14.2. Професійна співпраця та трансляція досвіду

Аналізує пропозиції різних суб’єктів освітньої діяльності щодо підвищення кваліфікації (онлайн-курси, програми підвищення кваліфікації тощо)

Демонструє результати професійного розвитку (наявність відповідних документів)

15. Рефлексивна компетентність

15.1. Аналіз власної професійної діяльності відповідно до вимог професійного стандарту

Володіє навичками самоаналізу і самооцінювання власної педагогічної діяльності

Здійснює моніторинг власної професійної діяльності

15.2. Особистісні якості вчителя як складова рефлексивної компетентності

Об’єктивний в оцінюванні власної професійної діяльності

Самокритичний до власної професійної діяльності

Прагне до вдосконалення власної професійної майстерності


Ну, ось і все. А, якщо у вас виникають якісь запитання, пишіть коментарі. Спробую відповісти.



Немає коментарів:

Дописати коментар