вівторок, 31 січня 2017 р.

Урок каліграфії з елементами розвитку зв’язного мовлення

Урок каліграфії з елементами розвитку зв’язного мовлення у 3 класі
Тема: Написання букв з виносними елементами. Складання загадок за формулою.
Мета: закріплювати навички каліграфічного написання малих літер з виносними елементами ( д, з, у); удосконалювати навички підбору порівнянь,  редагування речень;  вчити складати текст-опис; сприяти розширенню обізнаності учнів; виховувати любов та турботливе ставлення до лісових мешканців.
Обладнання: куб, малюнок капустини, літака, гребінця; картки з формулами і малюнками для створення загадки в групах; демонстраційні формули для створення загадок із зразками
Хід уроку
        I.            Організаційний момент
    II.            Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
1.     Бесіда:
-         Що означає слово «каліграфія»? (Слово «каліграфія» перекладається з грецької мови як «красиве письмо». Каліграфією називають уміння писати чітким, рівним, красивим почерком.
-         Хто з вас може похвалитися тим, що вміє красиво писати, піднесіть руки?
-         Почерк людини такою ж мірою унікальний, як і відбитки пальців. Однак залежить від самої людини. Панує думка що почерк залежить від характеру, темпераменту, генів і навіть від настрою людини. Тому часто за охайністю, чіткістю, правильністю почерку судять про характер людини. А ще ми дуже часто пишемо не для себе, а для іншої людини, яка буде читати написане. Тому розбірливе, охайне письмо – це вияв поваги до того, хто буде читати.
-         Що потрібно для того, щоб навчитися пиати красивим почерком?
2.     Повідомлення теми та мети уроку.
-         Тож сьогодні ми з вами виконаємо вправи, які тренують нашу руку, готують її до письма, закріпимо вміння писати малі букви з виносними елементами та будемо вчитися  складати  загадки.
3.     Відгадування загадки.
-         Ось із загадки ми і розпочнемо наш урок:
Куля з безлічі листочків, 

Ще й стирчить на ніжці. Садять в декілька рядочків, Квасять потім в діжці. (Капуста)З'єднання за точками та штрихування малюнка капусти
На землі сніжок лежить,
(Плавні рухи руками, розвести їх над “землею”)
Зайчик по сніжку біжить.
(Пальчикова фігурка, “зайчик”)
Мерзнуть вушка,
(Згинати й розгинати пальці – “Вушка”)
Мерзнуть лапки,
(Ворушити всіма пальцями, згинаючи і  розгинаючи їх)
Бо без валянців
(Утворити немовби дві “мисочки” долонями)
Та шапки. Ой!
(Двома долонями зобразити над головою шапку: однойменні пальці обох рук торкаються один одного; розводячи лікті, розвести притиснуті пальці, округлити фігуру й піднести над головою)
Знати букву у малюнку
нею думать спонукаю, 
щоб кмітливий врахував, 
що я нею приховав, 
вас морочачи навмисне, 
і тоді відгадка зблисне.
По болоті ходить скрізь. (Лелека)
Повне води налите. (Ставок)
Налякався добре  я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився … (Вуж)

На що схоже?
Слова-зв'язки
Чим відрізняється?
Паркан

ЯК… АЛЕ НЕ …
Не перелізти
Пилка
Не пиляє
Трава
Росте
Що робить?
Слова-зв'язки
Який об’єкт робить так само?
Літає

ЯК… АЛЕ НЕ …
Птах
Гуде
Джміль
Залишає слід
Крейда

4.     Вправа «Кубування» (на гранях куба запитання: Що це? Яким буває? Чим було раніше? Яким стало? Що буде потім? Як інакше застосувати?
-         Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цей предмет за допомогою ось цього чарівного куба:
Що це? Рослина, овоч, качан …
Яким буває? Броколі, цвітна, білокачанна, кольрабі, червона, брюссельська, кале, пекінська, романеско…
Що було раніше? Насінина, розсада…
Яким стало? Велика, кругла, туга…
Що буде потім? Борщ, вареники, салат…
Як інакше застосувати? Нагодувати кролів, прикласти до голови – знімає температуру тіла, виготовити виріб…
III.            Вправи з розвитку дрібної моторики рук
1.    

Графічний диктант: відступити вниз 2 клітинки, праворуч – 3.
-         Чиє зображення отримали?
-         Чому саме зайчик?
3.     Пальчикова гімнастика «Зайчик»
                                          .
IV.            Корекція та удосконалення каліграфічних вмінь.
1.     Каліграфічне написання букв
1)   
2)    З яких елементів складається письмова мала буква з?
3)    Пояснення написання букви
4)    Написання рядка букви
5)    В яких ще буквах є такі елементи? (д, у)
6)    Письмо букв д, у
2.     Списування з рукописного тексту з логічним завданням: роз'єднати слова та записати прислів’я:
Полохливийзаєцьіпенькабоїться
(Полохливий заєць і пенька боїться)
3.     Списування з друкованого тексту фразеологізмів.
Ганяти за двома зайцями – намагатися одночасно здобути успіх у двох і більше справах; братися за кілька справ одночасно.
Убити двох зайців – виконати одночасно дві справи.
   V.            Розвиток зв’язного мовлення
Я вам нею натякаю, 
нею думать спонукаю, 
щоб кмітливий врахував, 
що я нею приховав, 
вас морочачи навмисне, 
і тоді відгадка зблисне.
1.     Ознайомлення учнів з видами загадок.
-         Загадки бувають різних видів. Перший вид – це коли описується предмет чи явище, де перераховуються його основні ознаки. Відгадайте таку загадку:
Довгі ноги, довгий ніс,
         По болоті ходить скрізь. (Лелека)
-         Інший вид загадок, коли в ній застосовується метафора. А що таке метафора? Метафора — перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності. Отже, предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Ось приклад такої загадки:
Стоїть корито,

Повне води налите. (Ставок)
-         Іще є загадки-запитання: Що було «завтра», а буде «вчора»? (Сьогодні). Таких загадок-запитань є багато жартівливого змісту: Скільки картоплин у горщик улізе? (Ніскільки, адже картопля не лазить)
-         А дітлахи найбільше полюбляють загадки-добавлянки:
По траві повзла змія.

Налякався добре  я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився … (Вуж)
-         Що важливе в такій загадці? (Рима)
2.     Пояснення створення загадки.
-         Однією із загадок є така, що має в собі відмінне порівняння. Наприклад: Біле, а не сніг. Солодке, а не мед. Що це? (Цукор)
-         Для складання загадки необхідно з'ясувати для їхньої характеристики ознаки, властивості (колір, дії, форму, розмір тощо) та взаємозв’язки
-         Алгоритм складання загадки (за зразком на дошці):
1)    Обрати об’єкт.
2)    Записати ліву частину таблиці.
3)    Записати праву частину таблиці.
4)    Встановити слова-зв'язки.
5)    Прочитати загадку.
Асоціативна загадка про ГРЕБІНЕЦЬ
Зразок: Як паркан, але не перелізти; як пилка, але не пиляє; як трава, але не росте.
Загадка за діями про ЛІТАК
Зразок: Літає, але не птах; гуде, але не джміль; залишає слід, але не крейда.
3.     Робота в групах: Складання загадок з використанням поданих моделей за картками.
4.     Самостійне створення загадок.


VI.            Підсумок уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар